tisdag 20 november 2012

Fröig frukost




Frukost är för mig dagens godaste och viktigaste mål. ”Frukost som en drottning, lunch som en adelskvinna och middag som en bondmora.” Jag försöker att alltid äta en balanserad frukost med fokus på vitaminintag och en stor kopp kaffe. Jag försöker att gå upp i tid för att hinna njuta av frukosten i lugn och ro, att ha en lugn stund på morgonen, läsa tidningen och inte stressa i sig en macka med sylt är för mig äkta vardags-hälsa.

För en person:
  • ·      1-2 ägg
  • ·      2 dl naturell Yoghurt
  • ·      0,5 msk solroskärnor
  • ·      0,5 msk pumpafrön
  • ·      0,5 msk krossade linfrön
  • ·      0,5 msk psyliumfrön
  • ·      1 dl osockrade hallon
  • ·      Kanel
  • ·      Stor kopp kaffe


Koka ägg; 4 min- löst, 5-6 min- medium och +7 min- hårt. Jag älskar mina medium med lite örtsalt på toppen. Om dem är för lösa rinner oftast hälften ned över tidningen.

Häll upp yoghurten i favoritskålen och strö över alla fröer. Är du riktigt hungrig kan du även tillsätta en näve mandlar. Toppa med bär och kanel!


Kaloriinnehåll:
Med två ägg innehåller denna frukost 408 kcal. Vad betyder egentligen kalori förresten? Med en kcal menas den mängd värme som går åt för att höja temperaturen på 1 liter 15-gradigt vatten, med en grad! 


2 kommentarer:

  1. Låter både gott och nyttigt! Kanel är ju en perfekt smaksättare i musli.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har kanel på allt, i filen, på gröten och tom i köttfärssåsen!

      Radera